Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hagfors flygplats, Avies och MLAT.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hagfors flygplats, Avies och MLAT.

    Hej.

    Då jag bor 1-2 kilometer från Hagfors flygplats och har planen nästan ovanför mig är de kommer in/går upp så blev jag nyfiken på att kolla upp trafiken som Avies kör mellan Torsby, Hagfors och Arlanda men trots att jag körde igenom playbacken flertalet gånger då det borde ha funnits plan på rutten så kunde jag inte hitta något.
    Efter lite mer sökande så hittade jag plötsligt detta http://www.flightradar24.com/2013-09.../59.91,15.5/11 där man efter några sekunder kan se AIA205C som verkar ha rätt rikting från Hagfors till Arlanda, på Avies hemsida ser jag att flighten heter U32053 vilket kan stämma med 205C (C är då 3), under radar ser man ju också "T-MLAT" vilket borde betyda att planet inte har en ADS-B transponder och det har snappats upp av 4 stationer?
    Dock ser jag en skillnad, FR24 rapporterar planet som BAe Jetstream 31 medans Avies skriver om Avies BAe Jetstream 32 på sin hemsida.

    Vad tror ni som har mer erfarenhet om det här, kan det vara planet mellan Hagfors och Arlanda som jag sett eller är det något helt annat?

  • #2
    Du har helt klart sett det planet med hjälp av MLAT.
    Jetstream 31/32 är typ samma plan. Det kanske skedde en ändring i sista minuten eller så bryr dom sig inte att rapportera korrekt. Precis som vissa flygbolag skriver att det blir en B737 och dom skickar en B737-800...

    Comment


    • #3
      I hope it's OK if I reply in English, as my Swedish writing skills are terrible. I fly with Avies quite a lot, they have a mixed fleet of Jetstream 31 and 32 aircraft, so you can see both flying into and out of Hagfors. Visually, they are not too different. They use 205A/B/C/D instead of 2051/2/3/4 only for ATC to prevent confusion with the Sveg/Mora/Arlanda route which is 2071/2/3/4 and flies around the same time.

      You will probably not see any other Jetstreams around Hagfors, unless Direktflyg comes in for a visit for some reason .

      Comment


      • #4
        Tack Mike och Intrance för era svar, det gjorde mig klokare. Jag har kollat lite efter dagens flyg på Hagfors men har tyvärr inte lyckats hitta något så jag antar att täckningen inte räcker till för att få in de kärrorna.

        Jag tittade runt lite ifall mina TV stickor kunde fungera för att lyssna men tyvärr verkar de inte ha något vettigt chipset och även om det skulle gå så kan jag ändå inte använda dem för MLAT info om jag har förstått det rätt? Det är endast FR;s egna burkar som används för den informationen har jag förstått det som?

        Comment


        • #5
          Några dagar har gått och jag har kollat efter fler flygningar från den lokala flygplatsen men tyvärr verkar det vara dåligt med ADS-B kärror här, kanske landar nån någongång men inget i reguljär trafik.
          Trots det så funderar jag ändå på att skaffa en DVB sticka och slänga upp en antenn på skorstenen, något kul kanske man kan fånga och premium kan ju vara kul

          Jag har även läst på i forumet och förstått att det endast är FR24;as egna mottagare som används vid MLAT beräkning, detta då för att kunna garantera kvaliteten på datan.
          Om jag nu skaffar en DVB-T sticka, kommer jag då kunna se samma information som en FR24;a mottagare ser och som senare används för MLAT beräkningen? Alltså kan jag lokalt på min dator titta på höjddata och sådant från flyg som inte använder ADS-B?

          Om så är fallet, skulle man i framtiden kunna tänka sig att FR24;a skulle använda min feeder information tillsammans med den information som redan kommer in från FR24;a mottagare för MLAT?
          Min tanke går ungefär såhär, det kanske finns 3 st FR24;a mottagare i min närhet, om jag då kan bli den 4;de mottagaren så skulle en positionsbestämmning vara möjlig, då kvaliteten på min data inte kan garanteras så skulle resultatet endast visas för mig då eventuella fel i positionen till stor del beror på min egen utrustning.
          En sådan möjlighet skulle ju då kunna bli ännu en morot till feeders att förbättra sin egen utrustning vilket ju i slutändan gagnar alla.

          Hoppas det går att tyda hur jag har tänkt.

          / BigDirt

          Comment


          • #6
            MLAT data kommer idag enbart från FR24 mottagaren och det inte troligt att detta ändras i framtiden. MLAT bygger på att man mäter skillnad i ljusets hastighet mellan olika punkter och det förutsätter bra hårdvara och helst samma hårdvara för att inte få olika tidsförskjutningar på olika enheter. Så jag kan med 99,999% säkerhet säga att vi kommer inte erbjuda MLAT från andra källor än våra egna mottagare.

            Det tog oss ca 12 månader att utveckla det vi har idag och jag ser tyvärr varken nytta eller potential att lägga tid, pengar och resurser på DVB-T stickor eller liknande.

            Comment


            • #7
              Även om svaret inte var vad jag hade hoppats på så förstår jag varför och tackar för det, jag får hoppas på fler ADS-B plan på flygplatsen här och fler FR-24 mottagare i närheten.
              Ropade in en DVB-T sticka på Tradera igår så jag ska i alla fall testa lite och den dagen ett plan med ADS-B bestämmer sig för att landa här så ligger jag bra till för att tracka det

              / BigDirt.

              Comment


              • #8
                Ganska så exakt 2 år har gått sedan jag sist skrev i den här tråden och min tracker har varit on/off sedan dess men sedan igår så har jag en Raspberry Pi igång med en DVB-T sticka och kan hjälpa till med MLAT, kul att den där 0,001% ändå slog in och att ni hittade ett sätt att få det att fungera. Jag tar såklart åt mig all credit för ideén

                Lite besviken på mina mottagningsförhållanden nu när jag äntligen fått testa antennen på taket dock, måste nog högre upp eller alternativt hitta på en bättre antenn eller ett bättre DVB-T kort.

                Comment


                • #9
                  Hej BigDirt, vet inte om du ser den här tråden efter 2 år, men hoppas det rullar på för dig. Vilken radarkod har du ?

                  Originally posted by BigDirt View Post
                  Lite besviken på mina mottagningsförhållanden nu när jag äntligen fått testa antennen på taket dock, måste nog högre upp eller alternativt hitta på en bättre antenn eller ett bättre DVB-T kort.
                  Jag har mycket erfarenhet av olika utrustning och kan komma med lite tips, maila mig gärna på mrmac (a) fastest.cc .

                  /M
                  F-ESDF1, F-ESGG1, F-ESGP1, F-ESNK1, F-ESNV2, F-ESNV3 F-ESSL4, F-ESNZ7, F-LFMN3
                  T-ESNL1, T-ESNL2, T-ESGR15
                  P-ESIA, P-ESIB, P-ESGF, P-ESSN, P-EFMA
                  mrmac (a) fastest.cc

                  Comment


                  • #10
                    Hejsan MrMac, kul att du hittade min gamla tråd.

                    Mottagaren Jag hade för 2 år sedan har inte varit igång på en tid men för drygt en månad sen (Årsdagen av trådstarten) så startade en ny, bättre byggd mottagare.
                    Jag använder fortfarande samma Raspberry Pi och samma TV-sticka som för 4 år sedan men den här gången bestämde jag mig för att bygga in mottagaren i en vattentät låda för att kunna få den så nära antennen som möjligt och samtidigt så satsade jag på en riktig antenn

                    Strömförsörjning upp till Raspberry PI;en har jag löst genom de 2 oanvända paren i ethernetkabeln, dock så matar jag bara med 5V så spänningen vid PI;en blir onödigt låg.
                    Tankar på en DC-DC omvandlare invid PI;en så att jag kan mata med 12 eller 24V via kabeln upp finns, har även börjat titta på om en Pro stick kan vara ett bra utbyte för min gamla TV-sticka.

                    Min mottagare heter T-ESOH6 och har enligt statistiken på FR24 nått som längst 174nm.


                    Lite kul är att jag genom mitt dagliga pratande om projektet har fått upp intresset hos en annan person i närheten så för några dagar sen blev T-ESOH7 registrerad och han har hunnit prova lite olika antenner osv inför slutlig placering, förhoppningsvis kommer vi se resultat genom bättre mlat täckning på lägre höjd häromkring.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by BigDirt View Post
                      Hejsan MrMac, kul att du hittade min gamla tråd.
                      Ja, det händer ju inte så mycket i svenska forumdelen så man får ju tråla lite i de gamla trådarna och se vad man hittar ... :-)

                      Originally posted by BigDirt View Post
                      Mottagaren Jag hade för 2 år sedan har inte varit igång på en tid men för drygt en månad sen (Årsdagen av trådstarten) så startade en ny, bättre byggd mottagare.
                      Jag använder fortfarande samma Raspberry Pi och samma TV-sticka som för 4 år sedan men den här gången bestämde jag mig för att bygga in mottagaren i en vattentät låda för att kunna få den så nära antennen som möjligt och samtidigt så satsade jag på en riktig antenn

                      Strömförsörjning upp till Raspberry PI;en har jag löst genom de 2 oanvända paren i ethernetkabeln, dock så matar jag bara med 5V så spänningen vid PI;en blir onödigt låg.
                      Tankar på en DC-DC omvandlare invid PI;en så att jag kan mata med 12 eller 24V via kabeln upp finns, har även börjat titta på om en Pro stick kan vara ett bra utbyte för min gamla TV-sticka.
                      Jag har flera mottagare med POE-matning, både passiv (12V) och aktiv (48V). Har även en del tester på olika stickor med plottar som jämförelse. Prosticken är klart bäst, men kan ibland behöva ett filter framför om man är nära en GSM-bas. FAs filter hjälper inte.

                      Har massa erfarenhet och bra info men för bökigt att lägga upp här, men skicka gärna ett mail som sagt, adress i posten ovanför.

                      Originally posted by BigDirt View Post
                      Min mottagare heter T-ESOH6 och har enligt statistiken på FR24 nått som längst 174nm.

                      Lite kul är att jag genom mitt dagliga pratande om projektet har fått upp intresset hos en annan person i närheten så för några dagar sen blev T-ESOH7 registrerad och han har hunnit prova lite olika antenner osv inför slutlig placering, förhoppningsvis kommer vi se resultat genom bättre mlat täckning på lägre höjd häromkring.
                      Låter bra, ju fler desto bättre! Men det är också viktigt att siterna har bra räckvidd, annars tappar de sync med mlat-servern under lågtrafik och gör ingen nytta.

                      MVH /M
                      F-ESDF1, F-ESGG1, F-ESGP1, F-ESNK1, F-ESNV2, F-ESNV3 F-ESSL4, F-ESNZ7, F-LFMN3
                      T-ESNL1, T-ESNL2, T-ESGR15
                      P-ESIA, P-ESIB, P-ESGF, P-ESSN, P-EFMA
                      mrmac (a) fastest.cc

                      Comment

                      Working...
                      X