Quote Originally Posted by BigDirt View Post
Hejsan MrMac, kul att du hittade min gamla tråd.
Ja, det händer ju inte så mycket i svenska forumdelen så man får ju tråla lite i de gamla trådarna och se vad man hittar ... :-)

Mottagaren Jag hade för 2 år sedan har inte varit igång på en tid men för drygt en månad sen (Årsdagen av trådstarten) så startade en ny, bättre byggd mottagare.
Jag använder fortfarande samma Raspberry Pi och samma TV-sticka som för 4 år sedan men den här gången bestämde jag mig för att bygga in mottagaren i en vattentät låda för att kunna få den så nära antennen som möjligt och samtidigt så satsade jag på en riktig antenn

Strömförsörjning upp till Raspberry PI;en har jag löst genom de 2 oanvända paren i ethernetkabeln, dock så matar jag bara med 5V så spänningen vid PI;en blir onödigt låg.
Tankar på en DC-DC omvandlare invid PI;en så att jag kan mata med 12 eller 24V via kabeln upp finns, har även börjat titta på om en Pro stick kan vara ett bra utbyte för min gamla TV-sticka.
Jag har flera mottagare med POE-matning, både passiv (12V) och aktiv (48V). Har även en del tester på olika stickor med plottar som jämförelse. Prosticken är klart bäst, men kan ibland behöva ett filter framför om man är nära en GSM-bas. FAs filter hjälper inte.

Har massa erfarenhet och bra info men för bökigt att lägga upp här, men skicka gärna ett mail som sagt, adress i posten ovanför.

Min mottagare heter T-ESOH6 och har enligt statistiken på FR24 nått som längst 174nm.

Lite kul är att jag genom mitt dagliga pratande om projektet har fått upp intresset hos en annan person i närheten så för några dagar sen blev T-ESOH7 registrerad och han har hunnit prova lite olika antenner osv inför slutlig placering, förhoppningsvis kommer vi se resultat genom bättre mlat täckning på lägre höjd häromkring.
Låter bra, ju fler desto bättre! Men det är också viktigt att siterna har bra räckvidd, annars tappar de sync med mlat-servern under lågtrafik och gör ingen nytta.

MVH /M