Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dålig täckning kring Landvetter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jag vill bara ödmjukt tacka alla inblandade för den numer suveräna täckningen runt Göteborg.
    Nu "ser" man alla flyg i princip från plattan och uppåt på både Landvetter och Säve.
    Grymt bra jobbat!!

    Comment


    • #32
      Ja mycket har ju hänt sedan den här tråden startades, nu finns det mängder av mottagare men fortfarande kan mlat-täckningen förbättras eftersom detta kräver många mottagare med bra placering.

      Den burken jag installerade 2012 har just ersatts med en modern FR24-mottagare men heter fortfarande F-ESGG1.

      /M
      F-ESDF1, F-ESGG1, F-ESGP1, F-ESNK1, F-ESNV2, F-ESNV3 F-ESSL4, F-ESNZ7, F-LFMN3
      T-ESNL1, T-ESNL2, T-ESGR15
      P-ESIA, P-ESIB, P-ESGF, P-ESSN, P-EFMA
      mrmac (a) fastest.cc

      Comment


      • #33
        Jag är väldigt sugen på att sätta upp en mottagare hemma. Bor rätt ok till i stan med många plan som korsar mer eller mindre rakt över. Problemet är att jag bor på vån 3 av 4 så jag får inte riktigt 360 grader runt om. Jag ska kolla med bovärden och grannen ovanför om det finns någon möjlighet att dra en sladd rakt upp till takkanten där det är bättre utsikt. Taket är mer eller mindre platt som tur är.

        Comment


        • #34
          Vad har hänt med området runt Landvetter flygplats på senare tid ? T-MLAT1 skulle kanske behöva en kalibrering. Och många ankomster ligger kvar på Linköping eller Halmstad tills de stannar på 1500fot fryser och försvinner. Vet inte om jag gör något fel, men kan inte se vad mera jag kan göra från min sida. Är det fler som har uppmärksammat detta ? Jag medger att jag är lite petig men tycker att jag har rätt att vara det när det gäller flyg. Det är ju en realtids känslig upplevelse. Om någon har förslag på hur jag kan göra mina inställningar bättre så är mycket tacksam.

          Comment


          • #35
            Originally posted by Vajjkaj View Post
            Vad har hänt med området runt Landvetter flygplats på senare tid ? T-MLAT1 skulle kanske behöva en kalibrering.
            Jag kan inte se att något har direkt ändrat sig. T-MLAT är inte en mottagare, utan de flygen är multilatererade, dvs deras position bestäms av att jämföra signalernas relativa ankomsttid (TDoA) i en server. Detta kräver att 3-4 mottagare hör samma sändning samtidigt, och det är en utmaning på låg höjd då räckvidden blir kort. Som du säger så verkar mlat-tröskeln ligga på runt 12-1500 fot på många ställen. Sen räcker det med en enda mottagare som täcker ner lägre för att de flygplan som sänder ADSB skall synas hela vägen ner. Så det beror alltså på vilka flyg du tittar på.

            Jag kollade just på 45ACC4 (OY-KFD) landa, en CRJ9 från SAS. Vid 1500 fot på Landvetter så deltar mottagarna F-ESGG1, F-ESGP4 och F-ESGP1, men samtliga tappar flyget mellan 1000 och 1500 fot, ESGP4 hänger med lite lägre, men det räcker inte för att få en position.

            Men, det finns planerade förbättringar för alla 3 av dessa mottagare, ESGP4 skall flytta till ett högre läge, ESGP1 skall få en ny antenn högre upp i masten, och för ESGG1 tittar jag på en ny placering som förhoppningsvis täcker ner på plattan på Landvetter. Men det tar lite tid att få till.

            /M
            Last edited by MrMac; 2017-10-05, 22:00.
            F-ESDF1, F-ESGG1, F-ESGP1, F-ESNK1, F-ESNV2, F-ESNV3 F-ESSL4, F-ESNZ7, F-LFMN3
            T-ESNL1, T-ESNL2, T-ESGR15
            P-ESIA, P-ESIB, P-ESGF, P-ESSN, P-EFMA
            mrmac (a) fastest.cc

            Comment


            • #36
              Förra veckan installerades en mottagare på Bromma flygplats.
              Nästa vecka skickas en mottagare för installation i tornet på Landvetter. Borde vara uppe om ca 2-3 veckor.
              Arlanda och många fler svenska flygplatser är på gång efter det.

              Comment


              • #37
                Jag har startat T-ESGP61 på centrala Hisingen nu. Än så länge med en minimal antenn men den kommer att uppgraderas med tiden.

                Comment


                • #38
                  Kul nu att man ser vad som rör sig på marken på Landvetter!

                  Comment

                  Working...
                  X