Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dålig täckning kring Landvetter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Du har fått mail Marcus.

    Comment


    • #17
      Hoppas att det blir någon radar till Marcus. Har varit mycket snack och lite verkstad om en radar i Götet

      Comment


      • #18
        Imorgon torsdag åker jag till Göteborg för att få liv i en gammal radar som täcker väldigt bra från Göteborg/Säve och västerut. Samtidigt kommer vi installera en ny radar som förhoppningsvis täcker bättre mot Landvetter.

        Utöver det planeras inom 3 veckor 2 nya FR24 radars i Sverige, en i Tidaholm och en i Kumla, och även om namnen på orterna kan föra tankarna till fängelser, så kommer dessa inte installeras på nått fängelse

        Innan sommaren hoppas vi även få upp en mottagare i Blekinge!

        Vi letar nu även efter någon i

        * mellan Sverige (helst området mellan Borlänge - Falun - Mora, men även ner mot Karlstad)
        * norra Sverige/Finland (typ området mellan Abisko - Kiruna - Gällivare - Kemi - Rovaniemi)

        som är intresserad av att få en radar uppsatt hos sig.


        Som alltid så står FR24 för hela installationen. utrustningen och kostnaden.

        Med alla dessa nya mottagare runt om i Sverige, kommer vi börja kolla på att utveckla MLAT http://en.wikipedia.org/wiki/Multilateration som kommer göra det möjligt att beräkna fram position på flygplan utan ADS-B transponder och rita ut dessa på kartan!

        Comment


        • #19
          Apropå; ang Landvetter (GOT/SWE) :

          Största ombyggnaden i flygplatsens historia:
          Nya Göteborg Landvetter Airport växer fram
          Göteborg Landvetter Airport genomgår just nu den största ombyggnaden i flygplatsens historia. Med större ytor, spännande design och attraktivare utbud välkomnar flygplatsen ett ökat antal resenärer och ger dem en ännu bättre reseupplevelse.
          Les mer...

          http://www.airliners.net/aviation-news/ http://www.newsnow.co.uk/h/?JavaScript=1&search=air
          http://www.liveatc.net/search/?icao=EKCH
          http://www.youtube.com/watch?v=xXYBh_ut-fo&feature ...düüüse Im Sauseschritt

          Comment


          • #20
            Nu kunde jag följa en VKG till 4000 fot precis innan han etablerade ILS! Tack och äntligen!

            Comment


            • #21
              Den "gamla" Säve radarn är igång igen. Det var faktiskt den 3:e radarn som vi hade igång på flygradar.nu tiden för typ 4-5 år sedan. Vi har även lämnat utrustning till MrMac som ska sätta upp en mottagare till inom kort, lite närmare landvetter.

              Comment


              • #22
                Är den nya Landvetter-radarn redan aktiv?
                Plötsligt kan jag följa flygplan söderifrån vid start och landning från ca 1600 fot i höjd med Lindome.
                Mycket trevligt.
                Om vi kan räkna med ytterligare bättre täckning är det ju grymt bra.
                Last edited by DennisC; 2012-02-27, 07:10.

                Comment


                • #23
                  Å andra sidan tappar man kontakt norrifrån på 3000 fot i höjd med Alingsås.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by DennisC View Post
                    Är den nya Landvetter-radarn redan aktiv?
                    Jadå. Jag körde igång den på fredag kväll. Både den och ESGP syntes som NET2 under något dygn tills de lades om till det nya systemet, nu är den N-ESGG1. Som du märker hör den bäst åt Sydväst från Göteborg och ger bra låghöjdstäckning vid landning bana 03. Det finns något som skymmer lite mot den delen av glidbanan som ligger mellan 2800 och 2000 fot, sen dyker de upp igen och ibland ser man ända ner till 6-700 fot.

                    Tyvärr har varken min nuvarande placering eller den återuppväckta ESGP någon sikt mot Lerum så som du märker försvinner de vid ca 4000 när inflygning sker norrifrån.

                    Vi jobbar på att förbättra lägena ytterligare, detta var mest för att få igång något direkt. Under 2012 så blir det förhoppningsvis ännu bättre.

                    /Marcus
                    F-ESDF1, F-ESGG1, F-ESGP1, F-ESNK1, F-ESNV2, F-ESNV3 F-ESSL4, F-ESNZ7, F-LFMN3
                    T-ESNL1, T-ESNL2, T-ESGR15
                    P-ESIA, P-ESIB, P-ESGF, P-ESSN, P-EFMA
                    mrmac (a) fastest.cc

                    Comment


                    • #25
                      Suveränt!
                      Som boende i västra Kållered med fri sikt västerut kan jag nu följa inflygningarna över hustaket där jag tidigare tappade vid kustbandet.
                      Grymt änna!

                      Comment


                      • #26
                        Min svärfar bor i trakterna kring Sätila, cirkus 2 mil från Landvetter. Bor på en höjd med hyfsat fri sikt. Jag har själv noterat att planen som passerar synligt där inte dyker upp på flightradar förrän mycket senare.
                        Vad behövs för att hosta åt er? Kan inte lova nåt i nuläget dock.

                        Comment


                        • #27
                          Raggas fortfarande för Dalarna?

                          Visserligen bor jag mitt i triangeln Falun-Borlänge-Mora, men med berg i öst och väst. Ska jag ragga bekanta på ex-vis Sollerön...?

                          Comment


                          • #28
                            Vi kommer få upp en mottagare i trakterna runt Örebro inom 10 dagar. Låt oss vänta och se vad den ger, innan vi tar nått beslut om Dalarna.

                            Comment


                            • #29
                              Jomenvisst kan/får Dalom vänta. De flygare (med rätt transponder) som finns här passerar ju alla på 10 000 m höjd och tappar aldrig kontakten. Däremot är det ju kul att följa landande så länge som möjligt. Eftersom transpondrarna förstås har STD-inställning så landar planen längs norska västkusten ofta på "-50 m under havsytan" beroende på rådande lufttryck... ;-)
                              Återkom gärna om "projekt Sollerön".

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Mike View Post
                                Imorgon torsdag åker jag till Göteborg för att få liv i en gammal radar som täcker väldigt bra från Göteborg/Säve och västerut. Samtidigt kommer vi installera en ny radar som förhoppningsvis täcker bättre mot Landvetter.
                                Försökte följa flygtrafiken över Säve för drygt ett år sedan men gav upp p g a obefintlig täckning. Nytt försök i dag, och betydligt bättre! Ser planen bra vid landning då jag bor ca 4 km N om Säve, 1 km V om den nordliga inflygningsrutten. Det är dock en "lucka" i informationen just de sista 5-10 km vid landning, fick bara en uppdatering strax innan landningen. Kan jag göra något för att täcka den sista snutten?

                                /Mikael

                                Comment

                                Working...
                                X