Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 38

Thread: Dlig tckning kring Landvetter

Team FR24 Mike's Avatar
    Den "gamla" Sve radarn r igng igen. Det var faktiskt den 3:e radarn som vi hade igng p flygradar.nu tiden fr typ 4-5 r sedan. Vi har ven lmnat utrustning till MrMac som ska stta upp en mottagare till inom kort, lite nrmare landvetter.

Passenger
    r den nya Landvetter-radarn redan aktiv?
    Pltsligt kan jag flja flygplan sderifrn vid start och landning frn ca 1600 fot i hjd med Lindome.
    Mycket trevligt.
    Om vi kan rkna med ytterligare bttre tckning r det ju grymt bra.
    Last edited by DennisC; 2012-02-27 at 07:10.

Passenger
    andra sidan tappar man kontakt norrifrn p 3000 fot i hjd med Alingss.

Purser
    Quote Originally Posted by DennisC View Post
    r den nya Landvetter-radarn redan aktiv?
    Jad. Jag krde igng den p fredag kvll. Bde den och ESGP syntes som NET2 under ngot dygn tills de lades om till det nya systemet, nu r den N-ESGG1. Som du mrker hr den bst t Sydvst frn Gteborg och ger bra lghjdstckning vid landning bana 03. Det finns ngot som skymmer lite mot den delen av glidbanan som ligger mellan 2800 och 2000 fot, sen dyker de upp igen och ibland ser man nda ner till 6-700 fot.

Tyvrr har varken min nuvarande placering eller den teruppvckta ESGP ngon sikt mot Lerum s som du mrker frsvinner de vid ca 4000 nr inflygning sker norrifrn.

Vi jobbar p att frbttra lgena ytterligare, detta var mest fr att f igng ngot direkt. Under 2012 s blir det frhoppningsvis nnu bttre.

/Marcus

Passenger
    Suvernt!
    Som boende i vstra Kllered med fri sikt vsterut kan jag nu flja inflygningarna ver hustaket dr jag tidigare tappade vid kustbandet.
    Grymt nna!

Passenger
    Min svrfar bor i trakterna kring Stila, cirkus 2 mil frn Landvetter. Bor p en hjd med hyfsat fri sikt. Jag har sjlv noterat att planen som passerar synligt dr inte dyker upp p flightradar frrn mycket senare.
    Vad behvs fr att hosta t er? Kan inte lova nt i nulget dock.

Passenger

Raggas fortfarande fr Dalarna?

Visserligen bor jag mitt i triangeln Falun-Borlnge-Mora, men med berg i st och vst. Ska jag ragga bekanta p ex-vis Sollern...?

Team FR24 Mike's Avatar
    Vi kommer f upp en mottagare i trakterna runt rebro inom 10 dagar. Lt oss vnta och se vad den ger, innan vi tar ntt beslut om Dalarna.

Passenger
    Jomenvisst kan/fr Dalom vnta. De flygare (med rtt transponder) som finns hr passerar ju alla p 10 000 m hjd och tappar aldrig kontakten. Dremot r det ju kul att flja landande s lnge som mjligt. Eftersom transpondrarna frsts har STD-instllning s landar planen lngs norska vstkusten ofta p "-50 m under havsytan" beroende p rdande lufttryck... ;-)
    terkom grna om "projekt Sollern".

Passenger
    Quote Originally Posted by Mike View Post
    Imorgon torsdag ker jag till Gteborg fr att f liv i en gammal radar som tcker vldigt bra frn Gteborg/Sve och vsterut. Samtidigt kommer vi installera en ny radar som frhoppningsvis tcker bttre mot Landvetter.
    Frskte flja flygtrafiken ver Sve fr drygt ett r sedan men gav upp p g a obefintlig tckning. Nytt frsk i dag, och betydligt bttre! Ser planen bra vid landning d jag bor ca 4 km N om Sve, 1 km V om den nordliga inflygningsrutten. Det r dock en "lucka" i informationen just de sista 5-10 km vid landning, fick bara en uppdatering strax innan landningen. Kan jag gra ngot fr att tcka den sista snutten?

/Mikael