Page 4 of 4 FirstFirst ... 234
Results 31 to 38 of 38

Thread: Dlig tckning kring Landvetter

Passenger
    Jag vill bara dmjukt tacka alla inblandade fr den numer suverna tckningen runt Gteborg.
    Nu "ser" man alla flyg i princip frn plattan och uppt p bde Landvetter och Sve.
    Grymt bra jobbat!!

Purser
    Ja mycket har ju hnt sedan den hr trden startades, nu finns det mngder av mottagare men fortfarande kan mlat-tckningen frbttras eftersom detta krver mnga mottagare med bra placering.

Den burken jag installerade 2012 har just ersatts med en modern FR24-mottagare men heter fortfarande F-ESGG1.

/M
    F-ESDF1, F-ESGG1, F-ESGP1, F-ESNK1, F-ESNV2, F-ESNV3 F-ESSL4, F-LFMN3
    P-ESGR, P-ESIA, P-ESIB, P-ESGF

Passenger
    Jag r vldigt sugen p att stta upp en mottagare hemma. Bor rtt ok till i stan med mnga plan som korsar mer eller mindre rakt ver. Problemet r att jag bor p vn 3 av 4 s jag fr inte riktigt 360 grader runt om. Jag ska kolla med bovrden och grannen ovanfr om det finns ngon mjlighet att dra en sladd rakt upp till takkanten dr det r bttre utsikt. Taket r mer eller mindre platt som tur r.

Passenger
    Vad har hnt med omrdet runt Landvetter flygplats p senare tid ? T-MLAT1 skulle kanske behva en kalibrering. Och mnga ankomster ligger kvar p Linkping eller Halmstad tills de stannar p 1500fot fryser och frsvinner. Vet inte om jag gr ngot fel, men kan inte se vad mera jag kan gra frn min sida. r det fler som har uppmrksammat detta ? Jag medger att jag r lite petig men tycker att jag har rtt att vara det nr det gller flyg. Det r ju en realtids knslig upplevelse. Om ngon har frslag p hur jag kan gra mina instllningar bttre s r mycket tacksam.

Purser
    Quote Originally Posted by Vajjkaj View Post
    Vad har hnt med omrdet runt Landvetter flygplats p senare tid ? T-MLAT1 skulle kanske behva en kalibrering.
    Jag kan inte se att ngot har direkt ndrat sig. T-MLAT r inte en mottagare, utan de flygen r multilatererade, dvs deras position bestms av att jmfra signalernas relativa ankomsttid (TDoA) i en server. Detta krver att 3-4 mottagare hr samma sndning samtidigt, och det r en utmaning p lg hjd d rckvidden blir kort. Som du sger s verkar mlat-trskeln ligga p runt 12-1500 fot p mnga stllen. Sen rcker det med en enda mottagare som tcker ner lgre fr att de flygplan som snder ADSB skall synas hela vgen ner. S det beror allts p vilka flyg du tittar p.

Jag kollade just p 45ACC4 (OY-KFD) landa, en CRJ9 frn SAS. Vid 1500 fot p Landvetter s deltar mottagarna F-ESGG1, F-ESGP4 och F-ESGP1, men samtliga tappar flyget mellan 1000 och 1500 fot, ESGP4 hnger med lite lgre, men det rcker inte fr att f en position.

Men, det finns planerade frbttringar fr alla 3 av dessa mottagare, ESGP4 skall flytta till ett hgre lge, ESGP1 skall f en ny antenn hgre upp i masten, och fr ESGG1 tittar jag p en ny placering som frhoppningsvis tcker ner p plattan p Landvetter. Men det tar lite tid att f till.

/M
    Last edited by MrMac; 2017-10-05 at 22:00.
    F-ESDF1, F-ESGG1, F-ESGP1, F-ESNK1, F-ESNV2, F-ESNV3 F-ESSL4, F-LFMN3
    P-ESGR, P-ESIA, P-ESIB, P-ESGF

Team FR24 Mike's Avatar
    Frra veckan installerades en mottagare p Bromma flygplats.
    Nsta vecka skickas en mottagare fr installation i tornet p Landvetter. Borde vara uppe om ca 2-3 veckor.
    Arlanda och mnga fler svenska flygplatser r p gng efter det.

Passenger
    Jag har startat T-ESGP61 p centrala Hisingen nu. n s lnge med en minimal antenn men den kommer att uppgraderas med tiden.

Flight attendant
    Kul nu att man ser vad som rr sig p marken p Landvetter!