Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sök efter plan på regnr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sök efter plan på regnr

    Kört med iPhone-appen ett bra tag nu o tycker den är suverän! En funktion dock som jag saknar är möjligheten att kunna söka på ett flygplans regnr på samma sätt som du redan idag kan söka på t ex flightnr.

    Någon chans för att den möjligheten kommer dyka upp?

    Mvh Richard

  • #2
    Det kommer någon gång i framtiden, är dock inte så lätt att lösa. Callsign är nått som skickas ut från planet och finns i datafeeden. Planets reg måste slås upp i en databas, vilket gör det hela mer komplicerat när det finns över 2000 flygplan i feeden som uppdateras var 10:e sekund.

    Comment


    • #3
      Tack för snabbt svar!

      Ok...inte säker på ifall jag missförstår allt på något sätt men informationen för regnr finns ju redan på de flesta plan ifall man går in och klickar på dem på kartan? På samma sätt som du får upp all annan info som callsign, dep och arr, flygbolag etc. Min fråga ifall jag var otydlig och såvida jag inte missförstår svaret är helt enkelt om det skulle gå att få sökningen att inte bara kolla efter flightnr och callsign utan även kolla efter regnr i den info som redan finns för de flesta plan när man klickar fram info om dem? Eller ifall informationsmängden blir för stor att gå igenom kanske det skulle gå att själv välja redan innan man söker vilken info man söker efter så bara just den infon behöver genomsökas t ex regnr istället för att sökningen måste kolla av både callsign, flightnr och regnr.

      Tack för ditt svar hur som helst och hoppas något sätt att söka på regnr dyker upp för vore jättekul verkligen att kunna kolla var ett specifikt flygplan befinner sig. I mitt fall t ex och anledningen till att jag tycker det vore skoj är att jag i MS Flight Simulator har ett SAS B738 med regnr LN-RRH (Freja Viking) som skulle vara superkul att kunna följa IRL o "spegla" hennes flygningar i realtid i MS FSX.

      Finns det något annat sätt att i realtid se var ett specifikt plan befinner sig fram tills funktionen förhoppningsvis på sikt dyker upp i FlightRadar24?
      Last edited by WebMaximus; 2011-06-24, 15:47.

      Comment


      • #4
        Var ju ett bra tag sen jag startade den här tråden och sen lång tid tillbaka har det ju nu gått att i iPhone-appen lägga till egna alerts där man kan ange just regnr och få en notis när planet i fråga rör sig men nu har jag skaffat mig en Android-baserad mobil (Samsung Galaxy S2 LTE) och i den verkar det tyvärr inte finnas några möjligheter att lägga till alerts på samma sätt.

        Är det något tekniskt som gör att det inte funkar i Android-versionen av ert program eller är det en funktion som kommer implementeras?

        Tack på förhand!

        //Richard

        Comment


        • #5
          Ingen av personerna bakom appen som kan svara...?

          Comment


          • #6
            iPhone och Android versionen är helt olika rent tekniskt. Så både måste byggas helt spearat. Vi har haft en iPhone utvecklare snart i 2 år och därför kunnat ha en bra utveckling på iPhone appen. Vi hade en Android utvecklare, men p.g.a. att försäljningen inte täckte hans lön så fick han sluta. Idag uppdateras appen på deltid av en konsult i utlandet, det gör att han på en deltidstjänst aldrig kommer komma ikapp iPhone utvecklarens jobb under 18 månader. Vi har försökt hitta en Android utvecklare igen, men det är både svårt att hitta nån, och ett osäkert ekonomiskt läge. Piratkopieringen av Android appar är väldigt utbredd, vilket gör att trots att det säljs mångdubbelt fler Android lurar, så säljs det mångdubbelt fler iPhone appar.

            Vad gäller söka på reg så var det tekniskt omöjligt för 1 år sedan, då detta data inte fanns i datafeeden. Visst kunder man klicka på ett plan och slå upp datat, men det gick inte att appen slog upp alla 2000 plan hela tiden för att kolla vad dom hade för reg. Idag finns dock reg inkluderat i den datafeeden som appen laddar och sök på reg kommer finnas i nästa version 3.2.

            Comment


            • #7
              OK, trist att höra och trist att så många människor aldrig lär sig skillnaden på mitt och ditt...

              Tack dock för din utförliga förklaring och ser fram emot version 3.2.

              Comment

              Working...
              X