Quote Originally Posted by hansp View Post
Hej på er! Jag passar på att ställa en fråga på ungefär samma tema. Tänker montera en antenn på taket på samma rör som TV-antennen. TV-antennen är en gammal hederlig sak med reflektor som ser ut att vara gjord av ståltråd. Överst på röret är det plats men då hamnar 1090-antennen ("Stanislav Pavlo på Ebay-modell" Vinnant 1090) bakom reflektorn. Som radionovis undrar jag om reflektorn kommer att störa mottagningen av flygplanens signaler? Det är inte helt enkelt att flytta ner TV-antennen annars hade det givetvis gjorts.
Svårt att säga utan att se en bild på hur antennen ser ut. Men det går inte att utesluta att det kan bli några störningar pga TV-antennens utseende. Det kan bli sämre mottagning i en riktning och eventuellt bättre i en annan.
Jag hade först min antenn monterad på skorstenshuven. Var ok mottagning, fri sikt åt alla håll (dock med lite träd i siktlinjen en bit bort) men efter att jag monterat antennen 30cm högre upp fick jag bättre mottagning än tidigare.
Både bättre täckning och fler meddelanden per sekund. En antennförstärkare med rejäl filtrering gjorde det hela ännu bättre.

Det är komplicerat att ge exakta svar, allt beror på hur ditt lokala spektrum ser ut, men du kan nog förvänta dig att din TV-antenn kommer att påverka mottagning, troligen lite sämre i den riktning som är bakom reflektorn och kanske lite bättre 180 grader åt andra hållet (reflektorn kan "koncentrera" signalerna).

Det är kanske ett görbart alternativ att sätta på ett maströr ovanpå det som redan sitter? I så fall slipper du problemet med att TV-antennen påverkar mottagningen.

Lycka till och ta det försiktigt när du är uppe på taket!