Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 20

Thread: Frbttra "mottagning"

Passenger

Frbttra "mottagning"

Tnkte att jag brjar p den svenska delen av forumet och hoppas att ngon kan komma p ngon briljant ide om hur jag ska lyckas frbttra tckningen med min mottagare.

I dagslget anvnder jag jetvisions SCO-1090-antenn monterad hgst upp p taket p ett 8-vningshus. Huset r dessutom placerat ganska hgt p en geografisk hg plats. Vgar inte gissa ngon mh men str man p taket ser man milsvid och ven hela Stockholm Stad (mer eller mindre).

Jag anvnder Flightawares pro-stick d jag inte ens fick ngon mottagning alls med jetvisions variant. Jag har dessutom justerat gain till -30 d antennen sitter p samma tak dr det sitter en del GSM/3G/4G-utrustning.

En RPI3+ tar emot allt och feedar till FR24 (T-ESSB206 om ngon vill kika p statistiken)

Sett till vad andra feeders lyckas med som fr positions p runt 200Nm radie blir jag lite konfunderad varfr jag fr in ca 30. Det r ungefr lika mycket som nr jag hade den lilla magnetfotsantennen INOMHUS p fnsterbrdan.

Ngon som har ngra spontana tips?

2018-09-13 16.20.10.jpg2018-12-10 14.23.25.jpg

Team FR24 Mike's Avatar
    Min gissning r att GSM masten str din mottagning. Har du testat med ett filter?

Passenger
    Quote Originally Posted by Mike View Post
    Min gissning r att GSM masten str din mottagning. Har du testat med ett filter?
    Jag har FA prostick med inbyggt filter, men jag skulle ju kunna testa att smacka p ytterligare ett externt filter mellan antennkabeln och stickan?

Antar att det r nt snt hr som avses:

amazon com/ADS-B-1090MHz-Band-pass-SMA-Filter
    Last edited by mews; 2019-01-02 at 18:22.

Passenger
    Tack. Ett filter gjorde verkligen susen. Ca 210Nm mottagning nu!

Passenger
    Intressant.. Hur lngt har du frn antennen till mottagaren? Vad har du fr kabel emellan??

Passenger
    Quote Originally Posted by SA0BJW View Post
    Intressant.. Hur lngt har du frn antennen till mottagaren? Vad har du fr kabel emellan??
    Antennen sitter mer eller mindre rakt ovanfr mottagaren, fast mottagaren r inomhus sklart. S kanske 2-3 meter. Kr Jetvisions SCO-1090-MCX-antenn, totalt 10 meter kabel.

Sedan jag installerade filtret r nu max mottagningen ver 240Nm. Jag trodde verkligen inte att mobilmasterna skulle stra s pass mycket!

Passenger
    Du kan antagligen f ut ytterligare prestanda ur systemet om du monterar en frstrkare direkt vid masten. D kompenserar du fr signalfrlusten som blir i dina 10m kabel. ven om frstrkaren i pro+ stickan drar upp niverna s har du tappat en del p vgen (beroende p typ av koaxialkabel som du anvnder).

Du vill ha s bra dynamik som mjligt i systemet, d ser du bttre rckvidd och fler mottagna positioner. Du kommer se en frbttring om du installerar en filtrerad frstrkare, t.ex. den frn RTL-SDR som har tre filter och tv frstrkare. Den lr kompensera vl fr den strning som skapas av mobilmasten. Nackdelen r att frstrkaren krver spnning fr att fungera, det vill den ha via antennkabeln, s man mste ha en sticka med bias-tee eller en separat injektor som skickar 5V till frstrkaren.
    Ytterligare frbttring av dynamiken fr du om du skaffar en Airspy mini, den krver dock en frstrkare fr att fungera tillfredsstllande. Kostnaden fr en Airspy och en frstrkare landar kring 1800 kr (om du kper Airspy:n hos FB-Radio i Kista som har ett bra pris p den).

Jag kr denna kombination och hos mig (som bor p landet i sdra norrland) s nr jag regelbundet 240-250 Nm samt vissa dagar upp mot 300Nm. Ser flyg mellan Kalmar och Ume samt Oslo och Helsingfors.

Jag har fr f poster fr att f inkludera lnkar, men googla p "rtl-sdr blog ads-b lna" och "airspy mini" s fr du mer info om prylarna.

Lycka till

Passenger
    Tack fr tipsen. Om jag gr om med ngon mer seris installation skall jag absolut kika p det dr!

Nu med filtret s blev det dock extremt mycket bttre. Ca 240Nm snitt-mottagning

https://prnt.sc/nmjzdh

Passenger
    Quote Originally Posted by mews View Post
    Tack fr tipsen. Om jag gr om med ngon mer seris installation skall jag absolut kika p det dr!

Nu med filtret s blev det dock extremt mycket bttre. Ca 240Nm snitt-mottagning
    Ser ju riktigt bra ut

Du kan nog rkna med att prylarna jag kr gr en viss skillnad, men priset r ju rtt saftigt jmfrt med det du har nu. Du lr f fler positioner (vilket inte FR24 tar hnsyn till nr det gller "topplistan", men som Flighaware lgger stor vikt vid).
    Du har helt enkelt ntt den dr grnsen frbttringar brjar bli dyra.
    Sjlv funderar jag p om det r rimligt att smlla upp en 30m hg mast p grden eller slutavverka ngra hektar skog som blockerar t ena hllet. Skogen r fr ung fr slutavverkning, men str den kvar lr prestandan minska r fr r allt eftersom trden vxer. Svra val

Passenger
    Hej p er! Jag passar p att stlla en frga p ungefr samma tema. Tnker montera en antenn p taket p samma rr som TV-antennen. TV-antennen r en gammal hederlig sak med reflektor som ser ut att vara gjord av stltrd. verst p rret r det plats men d hamnar 1090-antennen ("Stanislav Pavlo p Ebay-modell" Vinnant 1090) bakom reflektorn. Som radionovis undrar jag om reflektorn kommer att stra mottagningen av flygplanens signaler? Det r inte helt enkelt att flytta ner TV-antennen annars hade det givetvis gjorts.