Announcement

Collapse
No announcement yet.

Placering av feeds kring Vasa (EFVA)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HAm
    replied
    T-EFVA9 har nu utvecklats sen sist och fått en utomhusantenn ca 11 masl. Täckningen är nu vanligtvis max 180 Nm, medel 100 NM
    Har också riggat upp en station på min sommarstuga på ön Änterskär ute i skärgården nordväst Björköby.
    Antennen är ca 10masl och jag har max 250 Nm Västerut och medel 165 Nm.
    Ser plan från T-EFVA9 taxa omkring på Vasa flygfält och net till 750 fot på finalen till Umeå/Teg från T-EFVA13

    Leave a comment:


  • HAm
    replied
    EFVA9 i Smedsby

    Jag har just kommit igång i Smedsby, experimenterar med en rtl2832 usb-dvb-t sticka och en liten Acer One som kör Linux, dump1090 och fr24-feeder.
    Usb-pinnen står på översta hyllplanet på en bokhylla med en 3/4 antenn med jordplan direkt ovanpå, innomhus i ett egnahemshus av trä som ligger i en grop i Smedsby, Korsholm. Antennen är ca 2,5m ovan mark och markens höjd över havet Här är 5,2 m.
    Jag har en täckning på ca 75 - 85 Nm och plan som startar bana 34 och landar bana 16 tar jag ända ner på startbanan eller åtminstone tröskelhöjd. Tvärtom går det sämre för då dyker de upp först på ca 1000 ft. på väg söderut.
    Min id är T-EFVA9

    Leave a comment:


  • Mike
    replied
    Medeltäckningen är ca 150-170 nm. Så 152-216 nm är över medel.

    Leave a comment:


  • lila316
    replied
    Hej

    Monterade upp en antenn i Kstad idag. Har en range på mellan 152 nm (NW) till 216 (S). Vet inte om det är bra eller dåligt??

    Leave a comment:


  • SENPM
    started a topic Placering av feeds kring Vasa (EFVA)

    Placering av feeds kring Vasa (EFVA)

    Hej

    Hur ligger det till med feeds kring Vasa (Finland) Verkar vara rätt dåligt med täckning på lägre höjd i området. Har en liten dongle-feeder mitt i stan i ett rätt högt våningshus som täcker fint sydväst-väst-nordväst på försvarlig höjd, men det tar ett tag innan man ser departures från EFVA.

    /Jocke
Working...
X