Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dålig täckning kring Landvetter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DennisC
    replied
    Å andra sidan tappar man kontakt norrifrån på 3000 fot i höjd med Alingsås.

    Leave a comment:


  • DennisC
    replied
    Är den nya Landvetter-radarn redan aktiv?
    Plötsligt kan jag följa flygplan söderifrån vid start och landning från ca 1600 fot i höjd med Lindome.
    Mycket trevligt.
    Om vi kan räkna med ytterligare bättre täckning är det ju grymt bra.
    Last edited by DennisC; 2012-02-27, 07:10.

    Leave a comment:


  • Mike
    replied
    Den "gamla" Säve radarn är igång igen. Det var faktiskt den 3:e radarn som vi hade igång på flygradar.nu tiden för typ 4-5 år sedan. Vi har även lämnat utrustning till MrMac som ska sätta upp en mottagare till inom kort, lite närmare landvetter.

    Leave a comment:


  • AxelGSE
    replied
    Nu kunde jag följa en VKG till 4000 fot precis innan han etablerade ILS! Tack och äntligen!

    Leave a comment:


  • scanhorse
    replied
    Apropå; ang Landvetter (GOT/SWE) :

    Största ombyggnaden i flygplatsens historia:
    Nya Göteborg Landvetter Airport växer fram
    Göteborg Landvetter Airport genomgår just nu den största ombyggnaden i flygplatsens historia. Med större ytor, spännande design och attraktivare utbud välkomnar flygplatsen ett ökat antal resenärer och ger dem en ännu bättre reseupplevelse.
    Les mer...

    Leave a comment:


  • Mike
    replied
    Imorgon torsdag åker jag till Göteborg för att få liv i en gammal radar som täcker väldigt bra från Göteborg/Säve och västerut. Samtidigt kommer vi installera en ny radar som förhoppningsvis täcker bättre mot Landvetter.

    Utöver det planeras inom 3 veckor 2 nya FR24 radars i Sverige, en i Tidaholm och en i Kumla, och även om namnen på orterna kan föra tankarna till fängelser, så kommer dessa inte installeras på nått fängelse

    Innan sommaren hoppas vi även få upp en mottagare i Blekinge!

    Vi letar nu även efter någon i

    * mellan Sverige (helst området mellan Borlänge - Falun - Mora, men även ner mot Karlstad)
    * norra Sverige/Finland (typ området mellan Abisko - Kiruna - Gällivare - Kemi - Rovaniemi)

    som är intresserad av att få en radar uppsatt hos sig.


    Som alltid så står FR24 för hela installationen. utrustningen och kostnaden.

    Med alla dessa nya mottagare runt om i Sverige, kommer vi börja kolla på att utveckla MLAT http://en.wikipedia.org/wiki/Multilateration som kommer göra det möjligt att beräkna fram position på flygplan utan ADS-B transponder och rita ut dessa på kartan!

    Leave a comment:


  • AxelGSE
    replied
    Hoppas att det blir någon radar till Marcus. Har varit mycket snack och lite verkstad om en radar i Götet

    Leave a comment:


  • Mike
    replied
    Du har fått mail Marcus.

    Leave a comment:


  • MrMac
    replied
    Det verkar inte gå någon vidare...?

    Det är ju nu noll täckning under 10.000 fot i Göteborg. Eventuell radar ute vid Säve måste ha slutat fungera.

    Jag har flera bra radiolägen runt Göteborg och är intresserad av att diskutera ett samarbete.

    MvH /Marcus

    Leave a comment:


  • AxelGSE
    replied
    Hur går det med radarn på Särö?

    Leave a comment:


  • poh
    replied
    Originally posted by esse View Post
    Om det inte funkar med radarn i Särö så har jag en plats i Kullavik. :-)
    Kanske skulle gå att sätta en hos ETA på Chalmers. Därifrån borde man väl kunna täcka in området ganska bra...

    Leave a comment:


  • scanhorse
    replied
    Skickar frågan vidare to " Big chief" Mike
    Tack för erbjudandet
    Det behövs

    Ulf

    Leave a comment:


  • esse
    replied
    Om det inte funkar med radarn i Särö så har jag en plats i Kullavik. :-)

    Leave a comment:


  • AxelGSE
    replied
    Är radarn uppe?

    Leave a comment:


  • AxelGSE
    replied
    Har radarn kommit upp ännu?
    Kollar på DLH814 på radarn nu, den är över Kungsbacka på ca 11000 fot och är observerad av radarn "EKAH"

    Leave a comment:

Working...
X