Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förbättra "mottagning"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MrMac
    replied
    Originally posted by mews View Post
    Jag har FA prostick med inbyggt filter, men jag skulle ju kunna testa att smacka på ytterligare ett externt filter mellan antennkabeln och stickan?
    Anledningen till att det blir så är att filtret i Prostick+ sitter efter LNAt. De har gjort så för att inte förlusterna i filtret skall försämra mottagningen, så de förstärker före filtret. Men har man tillräckligt höga störnivåer, som nära en GSM/3G/4G-bas, så kommer de att helt mätta LNAt och störa ut nästan all mottagning. Det behöver inte ens ligga nära i frekvens, är du nära en sändare för FM-radion så kan den slå ut din mottagning trots att det är 1000 Mhz skillnad. Så där man har nära till andra sändare så behövs ett externt filter, eller en mottagare med ett bandpassfilter före första förstärkaren.

    Det finns riktigt bra bandpassfilter med <1dB i förlust för 1090, men de kostar lite.

    Här några olika typer.

    /M
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.
    Last edited by MrMac; 2021-01-25, 01:26.

    Leave a comment:


  • bive242
    replied
    Originally posted by hansp View Post
    [ATTACH=CONFIG]10648[/ATTACH]

    Japp, 1000 resp 2500 fot. Men då med antennen någon meter högre upp.
    Ser ut som du inte bor så långt från Sveriges lägsta punkt. I så fall får du skaffa dig en rejäl mast om du ska få ordentlig räckvidd
    Eller så får du hyra in dig på Hörbymasten, går kanske att få plats med antennen (och ett par rejäla filter) högst upp i masten

    Leave a comment:


  • hansp
    replied
    esmk12_räckvidd.jpg

    Japp, 1000 resp 2500 fot. Men då med antennen någon meter högre upp.

    Leave a comment:


  • bive242
    replied
    Originally posted by hansp View Post
    Det är troligen maströret som ju bara är ca 20 cm iväg som stör rakt norrut. Mark & terräng höjer sig givetvis norr om stan men inte till den nivån att den stör flygtrafiken. Österut finns ingenting, bokstavligen. I sydväst finns både Sturup & Kastrup, så jag tror inte att det är något som blockerar, snarare något mindre trafik.
    Tror att maströret delvis begränsar mot norr. Att terrängen höjer sig gör ju att maximal räckvidd minskar i och med jordens form. ADS-B-signaler är ju "line-of-sight", så om du har en terräng som höjer sig så minskar ju mottagningen i och med att du får en "puckel" i form av t.ex. åsen. Du kan inte se över horisonten.

    Det finns en tjänst som heter "HeyWhatsThat" (http://www.heywhatsthat.com/) som kan räkna ut hur långt du teoretiskt kan se från antennen. När du fått fram ditt panorama så klickar du på "Up in the air" så får du fram en "polar plot" över teoretisk täckning. Du kan ändra höjder etc under kartan. Funkar dock inte om du bor norr om 60:e breddgraden, men det borde du inte göra om du ser flyg i Tyskland och Danmark...

    Leave a comment:


  • hansp
    replied
    Det är troligen maströret som ju bara är ca 20 cm iväg som stör rakt norrut. Mark & terräng höjer sig givetvis norr om stan men inte till den nivån att den stör flygtrafiken. Österut finns ingenting, bokstavligen. I sydväst finns både Sturup & Kastrup, så jag tror inte att det är något som blockerar, snarare något mindre trafik.

    Leave a comment:


  • bive242
    replied
    Originally posted by hansp View Post
    Fick upp antennen rätt bra, men inte i toppen. Än så länge är täckningen bra i alla riktningar, men man ser en dipp rakt norrut. Söderöver täcks hela norra Tyskland och en bra bit av Polen. Mottagare är T-ESMK12. Den får vara så ett tag.

    [ATTACH=CONFIG]10645[/ATTACH]
    Ser ju bra ut

    Hur ser terräng/omgivning ut mot norr och öster (såg att det dippade en del där också)?
    Antar att du inte har några höga berg (förutom Hallandsåsen mot norr kanske?) men det verkar ju vara något fast objekt som blockerar i de riktningarna...
    Last edited by bive242; 2019-05-21, 09:34. Reason: Stavfel

    Leave a comment:


  • hansp
    replied
    Fick upp antennen rätt bra, men inte i toppen. Än så länge är täckningen bra i alla riktningar, men man ser en dipp rakt norrut. Söderöver täcks hela norra Tyskland och en bra bit av Polen. Mottagare är T-ESMK12. Den får vara så ett tag.

    A0BDE03A-C156-4EAA-843D-E88B5535633D.jpg

    Leave a comment:


  • bive242
    replied
    Originally posted by hansp View Post
    En ganska ordinär tv-antenn.

    [ATTACH=CONFIG]10615[/ATTACH]
    Med lite tur så får du fast antennen på stumpen som sticker upp ovanför TV-antennens fäste, då lär du inte få gigantiska störningar iaf

    Leave a comment:


  • hansp
    replied
    En ganska ordinär tv-antenn.

    tvantenn.jpg
    Attached Files
    Last edited by hansp; 2019-05-15, 17:17. Reason: fixed image

    Leave a comment:


  • hansp
    replied
    Originally posted by bive242 View Post
    Lycka till och ta det försiktigt när du är uppe på taket!
    Absolut! :-) Förlänga maströret blir det nog inte tal om men däremot sätta en arm (Biltema parabolarm för väggmontering) på 20 cm ut och sätta antennen på den. Med risk för att antennen då skyms av maströret men det får bli lite testande.

    Leave a comment:


  • bive242
    replied
    Originally posted by hansp View Post
    Hej på er! Jag passar på att ställa en fråga på ungefär samma tema. Tänker montera en antenn på taket på samma rör som TV-antennen. TV-antennen är en gammal hederlig sak med reflektor som ser ut att vara gjord av ståltråd. Överst på röret är det plats men då hamnar 1090-antennen ("Stanislav Pavlo på Ebay-modell" Vinnant 1090) bakom reflektorn. Som radionovis undrar jag om reflektorn kommer att störa mottagningen av flygplanens signaler? Det är inte helt enkelt att flytta ner TV-antennen annars hade det givetvis gjorts.
    Svårt att säga utan att se en bild på hur antennen ser ut. Men det går inte att utesluta att det kan bli några störningar pga TV-antennens utseende. Det kan bli sämre mottagning i en riktning och eventuellt bättre i en annan.
    Jag hade först min antenn monterad på skorstenshuven. Var ok mottagning, fri sikt åt alla håll (dock med lite träd i siktlinjen en bit bort) men efter att jag monterat antennen 30cm högre upp fick jag bättre mottagning än tidigare.
    Både bättre täckning och fler meddelanden per sekund. En antennförstärkare med rejäl filtrering gjorde det hela ännu bättre.

    Det är komplicerat att ge exakta svar, allt beror på hur ditt lokala spektrum ser ut, men du kan nog förvänta dig att din TV-antenn kommer att påverka mottagning, troligen lite sämre i den riktning som är bakom reflektorn och kanske lite bättre 180 grader åt andra hållet (reflektorn kan "koncentrera" signalerna).

    Det är kanske ett görbart alternativ att sätta på ett maströr ovanpå det som redan sitter? I så fall slipper du problemet med att TV-antennen påverkar mottagningen.

    Lycka till och ta det försiktigt när du är uppe på taket!

    Leave a comment:


  • hansp
    replied
    Hej på er! Jag passar på att ställa en fråga på ungefär samma tema. Tänker montera en antenn på taket på samma rör som TV-antennen. TV-antennen är en gammal hederlig sak med reflektor som ser ut att vara gjord av ståltråd. Överst på röret är det plats men då hamnar 1090-antennen ("Stanislav Pavlo på Ebay-modell" Vinnant 1090) bakom reflektorn. Som radionovis undrar jag om reflektorn kommer att störa mottagningen av flygplanens signaler? Det är inte helt enkelt att flytta ner TV-antennen annars hade det givetvis gjorts.

    Leave a comment:


  • bive242
    replied
    Originally posted by mews View Post
    Tack för tipsen. Om jag gör om med någon mer seriös installation skall jag absolut kika på det där!

    Nu med filtret så blev det dock extremt mycket bättre. Ca 240Nm snitt-mottagning
    Ser ju riktigt bra ut

    Du kan nog räkna med att prylarna jag kör gör en viss skillnad, men priset är ju rätt saftigt jämfört med det du har nu. Du lär få fler positioner (vilket inte FR24 tar hänsyn till när det gäller "topplistan", men som Flighaware lägger stor vikt vid).
    Du har helt enkelt nått den där gränsen förbättringar börjar bli dyra.
    Själv funderar jag på om det är rimligt att smälla upp en 30m hög mast på gården eller slutavverka några hektar skog som blockerar åt ena hållet. Skogen är för ung för slutavverkning, men står den kvar lär prestandan minska år för år allt eftersom träden växer. Svåra val

    Leave a comment:


  • mews
    replied
    Tack för tipsen. Om jag gör om med någon mer seriös installation skall jag absolut kika på det där!

    Nu med filtret så blev det dock extremt mycket bättre. Ca 240Nm snitt-mottagning

    Leave a comment:


  • bive242
    replied
    Du kan antagligen få ut ytterligare prestanda ur systemet om du monterar en förstärkare direkt vid masten. Då kompenserar du för signalförlusten som blir i dina 10m kabel. Även om förstärkaren i pro+ stickan drar upp nivåerna så har du tappat en del på vägen (beroende på typ av koaxialkabel som du använder).

    Du vill ha så bra dynamik som möjligt i systemet, då ser du bättre räckvidd och fler mottagna positioner. Du kommer se en förbättring om du installerar en filtrerad förstärkare, t.ex. den från RTL-SDR som har tre filter och två förstärkare. Den lär kompensera väl för den störning som skapas av mobilmasten. Nackdelen är att förstärkaren kräver spänning för att fungera, det vill den ha via antennkabeln, så man måste ha en sticka med bias-tee eller en separat injektor som skickar 5V till förstärkaren.
    Ytterligare förbättring av dynamiken får du om du skaffar en Airspy mini, den kräver dock en förstärkare för att fungera tillfredsställande. Kostnaden för en Airspy och en förstärkare landar kring 1800 kr (om du köper Airspy:n hos FB-Radio i Kista som har ett bra pris på den).

    Jag kör denna kombination och hos mig (som bor på landet i södra norrland) så når jag regelbundet 240-250 Nm samt vissa dagar upp mot 300Nm. Ser flyg mellan Kalmar och Umeå samt Oslo och Helsingfors.

    Jag har för få poster för att få inkludera länkar, men googla på "rtl-sdr blog ads-b lna" och "airspy mini" så får du mer info om prylarna.

    Lycka till

    Leave a comment:

Working...
X