Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förbättra "mottagning"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mews
    replied
    Originally posted by SA0BJW View Post
    Intressant.. Hur långt har du från antennen till mottagaren? Vad har du för kabel emellan??
    Antennen sitter mer eller mindre rakt ovanför mottagaren, fast mottagaren är inomhus såklart. Så kanske 2-3 meter. Kör Jetvisions SCO-1090-MCX-antenn, totalt 10 meter kabel.

    Sedan jag installerade filtret är nu max mottagningen över 240Nm. Jag trodde verkligen inte att mobilmasterna skulle störa så pass mycket!

    Leave a comment:


  • SA0BJW
    replied
    Intressant.. Hur långt har du från antennen till mottagaren? Vad har du för kabel emellan??

    Leave a comment:


  • mews
    replied
    Tack. Ett filter gjorde verkligen susen. Ca 210Nm mottagning nu!

    Leave a comment:


  • mews
    replied
    Originally posted by Mike View Post
    Min gissning är att GSM masten stör din mottagning. Har du testat med ett filter?
    Jag har FA prostick med inbyggt filter, men jag skulle ju kunna testa att smacka på ytterligare ett externt filter mellan antennkabeln och stickan?

    Antar att det är nåt sånt här som avses:

    amazon com/ADS-B-1090MHz-Band-pass-SMA-Filter
    Last edited by mews; 2019-01-02, 18:22.

    Leave a comment:


  • Mike
    replied
    Min gissning är att GSM masten stör din mottagning. Har du testat med ett filter?

    Leave a comment:


  • mews
    started a topic Förbättra "mottagning"

    Förbättra "mottagning"

    Tänkte att jag börjar på den svenska delen av forumet och hoppas att någon kan komma på någon briljant ide om hur jag ska lyckas förbättra täckningen med min mottagare.

    I dagsläget använder jag jetvisions SCO-1090-antenn monterad högst upp på taket på ett 8-våningshus. Huset är dessutom placerat ganska högt på en geografisk hög plats. Vågar inte gissa någon möh men står man på taket ser man milsvid och även hela Stockholm Stad (mer eller mindre).

    Jag använder Flightawares pro-stick då jag inte ens fick någon mottagning alls med jetvisions variant. Jag har dessutom justerat gain till -30 då antennen sitter på samma tak där det sitter en del GSM/3G/4G-utrustning.

    En RPI3+ tar emot allt och feedar till FR24 (T-ESSB206 om någon vill kika på statistiken)

    Sett till vad andra feeders lyckas med som får positions på runt 200Nm radie blir jag lite konfunderad varför jag får in ca 30. Det är ungefär lika mycket som när jag hade den lilla magnetfotsantennen INOMHUS på fönsterbrädan.

    Någon som har några spontana tips?

    2018-09-13 16.20.10.jpg2018-12-10 14.23.25.jpg
Working...
X